
De scholen zijn weer begonnen en dat betekent: volle gymzalen, nieuwe energie en zin in spelplezier! Om jou als gymdocent of trainer een vliegende start te geven, verzamelde Juf Wies een reeks inspirerende spellen waarin onze materialen volop worden gebruikt. Van luchtige challenges tot speelse competities ā elk spel geeft je les een frisse boost en zorgt dat alle leerlingen in beweging komen.
In deze blog ontdek je stap-voor-stap uitleg en tips voor allerlei spellen die je direct in de gymles kunt inzetten. Wat dacht je van Picklekoning (Kingen), waarbij spelers strijden om zo lang mogelijk de troon te behouden? Of Level-up, een uitdagende parcoursvorm waarin de oefeningen steeds moeilijker worden?
Ook mik- en richtvaardigheid komen aan bod. Zoek je iets speels en verrassends, dan is Van Onderen hƩt reflexspel waar timing alles is.
Tot slot is er voor de jongsten het AirTrack parcours voor kleuters, waar bewegen vooral een speels avontuur wordt. Tijd om te ontdekken, uit te proberen en⦠vooral samen te bewegen!
Picklekoning: een energiek spel
Zoek je een spel dat je groep meteen in beweging brengt en waarbij iedereen betrokken is? Dan is Picklekoning een uitstekende keuze voor de gymles. Het spel is makkelijk uit te leggen, vraagt weinig voorbereiding en combineert plezier, beweegvaardigheid en een vleugje competitie.
Zo werkt het spel
Aan de ene kant van het veld staat steeds ƩƩn koning. Aan de andere kant vormt de rest van de klas een rij uitdagers. De voorste speler neemt de beurt om te serveren of de bal te ontvangen. Daarna wordt het punt gewoon uitgespeeld.
- Wint de uitdager? Dan wisselen de rollen en neemt de leerling de plaats van de koning in.
- Verliest de uitdager? Dan schuift die achteraan in de rij en komt de volgende speler het opnemen tegen de koning.


Doel van het spel
Voor de leerlingen is het doel simpel: zo lang mogelijk koning blijven. Iedereen krijgt de kans om de troon te bestormen, maar alleen degene die slim speelt en scherp reageert kan zijn plek behouden.
Waarom zo leuk in de gymles?
Iedereen kan meedoen, ongeacht niveau of ervaring met pickleball. De leerlingen blijven voortdurend in beweging, zonder lange wachttijden. Daarnaast is het spel laagdrempelig en gezellig, maar er zit tóch een spannende strijd in: wie wordt vandaag de echte Picklekoning?
Level-up: een uitdagend parcours
Wil je je leerlingen motiveren om steeds nƩt een stapje verder te gaan? Dan is Level-up het perfecte spel voor in de gymles. Het combineert behendigheid, doorzettingsvermogen en plezier in een uitdagende parcoursvorm die je eenvoudig kunt aanpassen aan het niveau van je groep.
Zo werkt het spel
Je bouwt in de zaal een parcours op met verschillende onderdelen, bijvoorbeeld met een multibar, matten, banken of ander materiaal. De leerlingen starten allemaal op level 1. Zodra ze dat onderdeel hebben gehaald, schuiven ze door naar level 2, en zo verder. Hoe hoger het level, hoe uitdagender de opdracht.
- Halen ze het level? Dan mogen ze direct door naar de volgende uitdaging.
- Lukt het nog niet? Dan proberen ze het opnieuw totdat het lukt.


Doel van het spel
Het draait om stap voor stap vooruitgang. Leerlingen dagen zichzelf uit en ervaren succes door telkens een level hoger te komen. Je kunt zelf bepalen hoeveel levels je maakt en hoe moeilijk die worden, zodat het spel aansluit bij je klas.
Waarom zo leuk in de gymles?
Leerlingen krijgen de kans om op hun eigen tempo te werken, waardoor iedereen kan meedoen en toch voortdurend in beweging blijft. Het spel stimuleert kinderen om door te zetten en geeft hen waardevolle succeservaringen telkens wanneer een level lukt.
Met Level-up geef je je gymles een speels competitief tintje, zonder dat er winnaars of verliezers zijn. Iedereen kan groeien, letterlijk en figuurlijk
Pickleshot: mikken en scoren
Met pickleshot haal je een dynamisch en uitdagend spel in je gymles waarmee leerlingen hun richt- en mikvaardigheid oefenen. Het spel is eenvoudig uit te leggen en zorgt voor spanning en plezier, terwijl iedereen actief bezig blijft.
Zo werkt het spel
Je zet in de zaal doelen klaar, bijvoorbeeld hoepels, kasten of ander materiaal dat als doel kan dienen. Leerlingen krijgen een pickleball-racket en ballen en proberen de bal gericht in of door het doel te slaan. Je kunt meerdere doelen plaatsen om het spel uitdagender te maken of om verschillende niveaus te creƫren.
- Raakt een leerling het doel? Dan scoort hij of zij een punt en mag direct verder.
- Mist een leerling? Dan gaat de bal terug en is de volgende aan de beurt.
Doel van het spel
Het draait om gericht mikken en leren doseren. Leerlingen ervaren succes door steeds vaker raak te slaan en verbeteren spelenderwijs hun oog-handcoƶrdinatie.
Waarom zo leuk in de gymles?
Pickleshot is ideaal omdat alle leerlingen actief betrokken zijn en veel succeservaringen opdoen. Het is eenvoudig aan te passen: je kunt de afstand tot het doel variƫren, doelen groter of kleiner maken of meerdere doelen tegelijk gebruiken. Zo blijft het spel uitdagend voor alle niveaus en leeftijden.
Met Pickleshot breng je energie en concentratie in de les. Het spel combineert techniek met plezier en geeft leerlingen het gevoel dat ze Ć©cht ergens op mikken ā letterlijk Ć©n figuurlijk.
Bekijk op Instagram Bekijk op FacebookTjoeksquare: snel reageren en samenwerken
Tjoeksquare is een energiek spel waarbij leerlingen snelheid, reactievermogen en samenwerking combineren. Met behulp van de Tjoek ontstaan er razendsnelle situaties waarin iedereen scherp moet blijven. .
Zo werkt het spel
Je plaatst vier Tjoeks in een vierkant, zodat er een speelveld ontstaat. Leerlingen staan rondom of tussen de Tjoeks en spelen de bal steeds via de netten terug. De bal mag via ƩƩn of meerdere Tjoeks worden gespeeld, zolang hij maar in het spel blijft.
- Speel de bal via de Tjoek ā zo blijft het spel in beweging.
- Laat de bal niet vallen ā anders gaat het punt naar de tegenpartij.
- Varieer in spelvorm ā speel 1 tegen 1, 2 tegen 2 of met een hele groep.
Doel van het spel
Het doel is om snel te reageren en goed samen te spelen. Leerlingen trainen hun oog-handcoƶrdinatie en leren inschatten hoe de bal via de Tjoek terugkomt.
Waarom zo leuk in de gymles
Tjoeksquare zorgt voor een hoge intensiteit: iedereen blijft scherp, er zit veel vaart in en de leerlingen hebben direct plezier. Daarnaast kun je eenvoudig variƫren in de spelregels en groepsgrootte, waardoor het spel geschikt is voor alle leeftijden en niveaus. Of je nu een korte energizer zoekt of een langere spelvorm, Tjoeksquare brengt gegarandeerd energie in je gymles.
Met Tjoeksquare haal je een spel in de gymzaal dat leerlingen uitdaagt om snel, slim en samen te bewegen.
Bekijk op Instagram Bekijk op FacebookCornhole: een klassieker in de gymles
Cornhole is een bekend werpspel dat je heel eenvoudig naar de gymzaal haalt. Het is ideaal om te oefenen met mikken en gooien, en tegelijk zorgt het voor spanning en plezier in de groep. Dankzij de simpele regels kan iedereen direct meedoen, van jong tot oud.
Zo werkt het spel
Je plaatst ƩƩn of meerdere cornhole-bakken of borden met een gat op de vloer. Leerlingen krijgen zakjes of ballen die ze om de beurt richting het bord gooien. Het doel is om de zakjes zo dicht mogelijk bij het gat te krijgen of er zelfs in te gooien. Je kunt leerlingen individueel laten spelen of in teams tegen elkaar laten strijden.
- In het gat gegooid? Dat levert de meeste punten op.
- Op het bord terechtgekomen? Ook dat scoort punten, maar iets minder.
- Naast het bord gevallen? Dan telt de worp niet.


Doel van het spel
Voor de leerlingen is het doel simpel: zo lang mogelijk koning blijven. Iedereen krijgt de kans om de troon te bestormen, maar alleen degene die slim speelt en scherp reageert kan zijn plek behouden.
Waarom zo leuk in de gymles?
Cornhole is laagdrempelig, waardoor alle leerlingen meteen mee kunnen doen. Het spel is snel op te zetten, neemt weinig ruimte in en kan in verschillende vormen worden gespeeld. Je kunt bijvoorbeeld meerdere doelen tegelijk gebruiken, teams laten afwisselen of variƫren in afstand om het uitdagender te maken.
Met Cornhole breng je een vleugje competitie in de gymles, terwijl leerlingen spelenderwijs hun mik- en werpvaardigheden verbeteren. Een echte klassieker die nooit verveelt!
Verspringen: klassieker met eindeloos plezier
Verspringen is een echte gymlesklassieker die nooit verveelt. Het spel is eenvoudig op te zetten, vraagt weinig materiaal en geeft leerlingen een mooie kans om hun sprongkracht en techniek spelenderwijs te ontwikkelen. Met een multimat maak je het bovendien overzichtelijk en veilig voor alle leeftijden.
Zo werkt het spel
Leg een multimat of landingszone neer en laat de leerlingen om de beurt een aanloop nemen en springen. De afstand wordt gemeten vanaf de afzetlijn tot de hakken van de leerling in de mat. Je kunt de sprongen meten, scores bijhouden of gewoon voor de fun springen.
- Spring zo ver mogelijk ā wie haalt de grootste afstand?
- Varieer in aanloop ā kort, lang of juist met een extra opdracht.
- Maak er een competitie van ā speel klassikaal of in teams tegen elkaar.


Doel van het spel
Het doel is om sprongkracht, coƶrdinatie en lichaamsbeheersing te oefenen. Leerlingen leren hoe ze een aanloop combineren met een krachtige afzet en een veilige landing.
Waarom zo leuk in de gymles?
Verspringen is laagdrempelig en kan door iedereen worden uitgevoerd. Leerlingen krijgen direct zichtbare resultaten, wat motiveert om steeds verder te springen. Bovendien kun je eindeloos variƫren door de aanloop aan te passen, extra hindernissen toe te voegen of leerlingen in teams te laten strijden. Zo blijft het spel uitdagend en leuk, ongeacht het niveau.
Met Verspringen breng je een klassiek maar krachtig element in de gymles dat garant staat voor energie, uitdaging en plezier.