Van 17 t/m 30 april: buitenspeel-korting op twee outdoor producten! Bekijk de promotie hier!
Vragen? Bel ons op 03 291 00 30

De klant aan het woord - Tom Uittenhove

Tom is preventieadviseur en coach-mentor bij scholengemeenschap Saeftinghe Oostkust

In de rubriek ‘Klant aan het woord’ gaan wij met een aantal klanten in gesprek en vertellen zij over hun werk, hun ervaringen over de samenwerking met Janssen-Fritsen, en hun visie op de toekomst van sport en beweging. In deze eerste editie praten wij met Tom Uittenhove, al bijna 10 jaar coördinerend preventieadviseur voor de scholengemeenschap Saeftinghe Oostkust.

Hey Tom! Dankjewel dat je ons voor deze rubriek te woord wilt staan!

Wat zijn jouw voornaamste werkzaamheden?

Tom: “Preventiebeleid omvat alles wat betreft preventiewelzijn op het werk en veiligheid op de werkvloer. Binnen het pakket van veiligheid is het ook noodzakelijk dat de sporttoestellen aanwezig binnen onze scholengroep jaarlijks worden onderhouden, en waar nodig te vervangen of te herstellen. Uiteraard voor de veiligheid van de gebruikers."

Daarnaast is Tom coach-mentor voor de scholengroep, en ondersteunt hij startende leerkrachten bij de scholen in de eerste fase van hun werk. Het leukste aspect aan het werk vindt Tom het zoeken naar oplossingen. Daarover vertelt hij: “Ik wil goede zorg dragen voor een veilige werkomgeving. Ik wil ook dat kinderen met veilige toestellen kunnen turnen. De diversiteit aan disciplines in mijn werk vind ik ook erg leuk. In onze methode gaan wij altijd uit van het probleemoplossend vermogen van de persoon die wij helpen. Wij gaan samen ‘op pad’, waarbij de oplossing meestal vanuit hen komt.”

"Ik wil goede zorg dragen voor een veilige werkomgeving. Ik wil ook dat kinderen met veilige toestellen kunnen turnen."

Tom Uittenhove

Tom Uittenhove, coördinerend preventieadviseur voor de scholengemeenschap Saeftinghe Oostkust Tom Uittenhove, coördinerend preventieadviseur voor de scholengemeenschap Saeftinghe Oostkust

Scholengemeenschap Saeftinghe Oostkust werkt sinds het schooljaar 18/19 systematisch samen met Janssen-Fritsen voor de controle van de toestellen.

“Voorheen waren wij al klant met enkele vestigingsplaatsen, maar op het moment dat de coördinatie naar voren kwam hebben we ook de andere scholen meegepakt in het verhaal” vertelt Tom, “Janssen-Fritsen helpt ons ten eerste met de T-SPEC keuring van onze zalen. Het proces van inspectie van onze zalen begint in mei.” Tom stuurt Karina (werkzaam voor verkoop binnendienst) een planning met daarin de momenten waarop de zalen niet worden gebruikt. Dan kan Karina de inspecties inplannen. “Ik vind dit proces zeer efficiënt” vertelt Tom hierover, “Na inspecties volgen gedetailleerde onderhoudsrapporten die ik ontvang van vertegenwoordiger Jonathan”.

In september pakken zij samen de rapporten op. Tom: “Het persoonlijk gesprek met Jonathan vind ik zeer zinvol. Na het overleg ontvang ik een offerte voor alle producten die aan vervanging toe zijn. Ik geef vervolgens een terugkoppeling aan de desbetreffende directeur, waarna meestal een online bestelling wordt ingevuld. Ik vind het menselijk aspect zeer belangrijk in dit hele proces. Dus niet alleen digitaal, maar ook persoonlijk overleg.”

Waar ben je het meeste over te spreken bij Janssen-Fritsen?

Tom: “Ik waardeer de kwaliteit van de toestellen van Janssen-Fritsen. Het belangrijkste voorbeeld waar ik daarover kan geven is een veiligheidstest die wij onlangs hebben uitgevoerd met een toestel van een andere leverancier. Hoewel dit toestel slechts een aantal jaren oud was, vertoonde het in de test toch zorgelijke tekortkomingen ten opzichte van het Janssen-Fritsen model. Dit soort bevindingen geven mij de nodige zuurstof om de producten van Janssen-Fritsen aan te bevelen bij mijn collega’s.”.

Daarnaast is Tom te spreken over de acties die Janssen-Fritsen België regelmatig organiseert, zoals de Bok To School voordeelactie met kortingen op verschillende turnproducten. Tom: “Dat soort acties stellen ons in staat om binnen één aankoop een grotere groep toestellen en turnproducten af te nemen. Die specifieke actie is dan ook zeer goed onthaald. Je kunt vrij snel een oude inrichting vervangen. Ik hoop dat we zo’n actie in de toekomst terugzien. Het was ook specifiek materiaal wat wij nodig hebben in het basisonderwijs, zoals matten, bokken en springkasten. Ik vond het deelnemende assortiment zorgvuldig geselecteerd.”.

Tom is te spreken over de directe communicatie met Janssen-Fritsen. Daarover vertelt hij: “Ik heb in het verleden wel eens wat problemen gehad met een aantal producten, waar we uiteindelijk een goed compromis in hebben kunnen vinden. Er valt ook met de contactpersonen te praten en te overleggen. Ik heb ook het gevoel dat de nieuwe regiomanager Jonathan een geschikte persoon is voor zijn job. Jonathan vertegenwoordigt weliswaar een commerciële firma maar is desondanks eerlijk, kijkt nauwkeurig naar de budgetten van de scholen en stelt alternatieven voor in zijn adviezen, afgestemd op de behoeftes van de school. Dat vind ik erg prettig.”.

"Ik vind het menselijk aspect zeer belangrijk in dit hele proces. Dus niet alleen digitaal, maar ook persoonlijk overleg."

Tom Uittenhove

Hoe ziet volgens jou de toekomst van sport en beweging eruit en kan daar Janssen-Fritsen volgens jou nog iets in betekenen?

Tom: “Je ziet dat nieuwe technieken hun intrede doen in het bewegingsonderwijs. Ik was laatst op bezoek bij een school, en daar wordt gebruikgemaakt van een digitaal systeem met een projectie wat zorgt voor een interactief speelbord waar kinderen ballen tegenaan kunnen gooien. Ik verwacht dat dergelijke technologie zich verder gaat ontwikkelen. Ik betwijfel of toestellen veel gaan veranderen, motorieken moeten immers geoefend kunnen blijven worden.”.

Daarnaast ervaart Tom de transitie van bewegingsonderwijs richting het digitale als een gevaarlijke evolutie: “Ik zie nieuwe (digitale) technieken als een mooie aanvulling, maar het mag er niet naar overgaan. Het moet ook een belangrijkere component worden tijdens de lerarenopleiding, vind ik. Ofwel: goede aanvulling, maar grof motorische vaardigheden oefenen op toestellen moet belangrijk blijven.”. Waar Tom ook toekomst in ziet is een meer multifunctioneel gebruik van een product. Tom: “Ik geloof in toestellen met kwaliteiten als 4-in-1. Daarnaast moeten toestellen gemakkelijk te gebruiken zijn. Ik vind bijvoorbeeld wandrekken mooie producten. Uitgeklapt kun je deze toestellen eenvoudig en snel integreren in een beweegparcours, zoals ‘Reis rond de Wereld’ zoals dat bij ons wordt genoemd.”. Tom vindt dat het gebruik van toestellen en sportmateriaal eenvoudig moet zijn: “Te veel tijd kwijt zijn met installatie is niet de bedoeling. Het uitschuiven van een wandrek gaat bijvoorbeeld erg snel, dat is handig.”.

Op welk(e) vlak(ken) kan Janssen-Fritsen zich volgens jou verbeteren?

Tom: “Waar wij dikwijls tegenaan gelopen zijn in het verleden, al hebben wij daar Janssen-Fritsen altijd in verdedigd, is het misverstand dat toestellen worden gekeurd door Janssen-Fritsen mensen in dienst van het bedrijfsbelang. Dat is niet het geval. Alle monteurs zijn opgeleid door TÜV en hanteren de T-SPEC methodiek waarop zij ook frequent getoetst worden door diezelfde TÜV. Echter zien scholen een onderhoudsrapport met zowel Janssen-Fritsen als T-SPEC erop vermeld staan. Dat roept terecht vragen op.”. Het alternatief was om de inspecties terug naar een externe dienst te doen, “Maar dan heb je niet de gedetailleerde onderhoudsrapporten” vertelt Tom, “Dan moet je daarnaast ook samenwerken met een bedrijf dat het vervangen en herstellen van materiaal kan verzorgen”.

Tom samen met een turnbank van Janssen-Fritsen Tom samen met een turnbank van Janssen-Fritsen

Een ander belangrijk verbeterpunt vindt Tom het transport van de toestellen en producten. Tom: “Dat wordt doorgaans uitbesteed. Vroeger deden jullie dit volgens mij zelf. Vooral de communicatie laat soms te wensen over. Dan stuurt de firma een e-mail met het bericht dat producten worden geleverd, maar dan is niet duidelijk aan welke afdeling het bericht bedoeld is. Vanwege het ontbreken van gedetailleerde informatie is voor ons onduidelijk wat wij vervolgens moeten doen.”.

De feedback van Tom en andere klanten is relevante input voor onze organisatie om onze diensten te verbeteren. Dit is voor ons een belangrijke reden geweest om te starten met de interviews, zoals naast die van Tom er in de toekomst meerdere zullen volgen. Stay tuned!

Tom heeft nog geen inlog voor een online klantenportaal en heeft dus nog niet de mogelijkheid om onderhoudsrapporten via de website in te zien. Tom: "Het zou handig zijn als er foto’s toegevoegd zouden worden met de mankementen in beeld, zodat het voor mij en andere collega’s direct duidelijk is wat er vervangen of gerepareerd dient te worden. Dat is handig!”.

"Daarnaast wil ik nogmaals onderstrepen dat ik het team in Temse zeer kan waarderen. Ik ben echt tevreden over Karina en Jonathan."

Tom Uittenhove

Wil je op dit artikel reageren?
Persoonlijke gegevens
Bericht
* Dit veld is verplicht
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacybeleid en Gebruiksvoorwaarden zijn van toepassing.
Privacy *

Wat maakt dat jullie kiezen voor Janssen-Fritsen en niet voor een concurrent?

Tom: “De kwaliteit van de toestellen. Evenals voor andere producten geldt ook voor beweegtoestellen: goedkoop is duurkoop. Daar zit ook een aspect duurzaamheid in. Daarin vinden wij Janssen-Fritsen. Daar zit weliswaar ook een zeker prijskaartje aan, wat lastig is voor ons aangezien wij rekening dienen te houden met aangescherpte budgetten. Juist vanwege die voordeelacties kunnen wij bij Janssen-Fritsen blijven. Daarnaast wil ik nogmaals onderstrepen dat ik het team in Temse zeer kan waarderen. Ik ben echt tevreden over Karina en Jonathan. Karina ken ik al iets langer. Ik vind het de juiste mensen op de juiste plaats, met een hart voor onderwijs. Dat vind ik belangrijk. Het commerciële aspect is niet het enige waar men zich mee moet bezighouden. Ik houd niet van de instelling: ‘Wij gaan verkopen’. Dat komt op mij persoonlijk averechts over. Maar dat gevoel heb ik niet bij het team van Janssen-Fritsen in Temse. Dat zorgt voor een goede samenwerking.”.