Bij bestelling van 2 dezelfde artikelen via het formulier of de mail krijg je 10% korting met onze VoorPAARsactie!
Vragen? Bel ons op 03 291 00 30

Griezelig gymmen en geestig gedoe in jouw turnzaal

Bekijk deze drie spookachtige Halloweenspelletjes!

Welkom in het najaar!

Oktober; de maand van vallende bladeren, paddenstoelen in het bos, stamppot op tafel, sjaal om tijdens het fietsen… De herfst is terug van weggeweest! Ook maken we ons op voor een nieuwe ronde Halloween! Dat belooft griezelige taferelen in pretparken, spooktochten in de wijk en een spannende popcornvreter op televisie.

Halloween als thema

Maar Halloween is ook zoveel meer; creatief als je van een pompoen uitholen houdt, en gezellig als je graag een feestje organiseert. Bovendien werkt Halloween ontzettend goed als thema voor de turnles! Daar gaan we het in deze blog over hebben. Wij presenteren drie leuke spelletjes die je kunt spelen in de turnzaal, om iedereen in de stemming te brengen voor Halloween!

Pompoenenroof

Opzet

Het eerste spelletje heet Pompoenenroof. Verdeel een groep van 20 kinderen over twee teams; de ‘boeren’ en de ‘rovers’. De boeren krijgen een partijlintje en nemen plaats in het midden van de zaal. Plaats rondom deze kinderen een groot aantal kleine objecten (bijv. ballen of pittenzakjes) op de grond. De rovers nemen plaats op de zijlijn van de zaal. Gebruik voor dit spelletje een geluidsinstallatie zodat je muziek kunt afspelen.

Speluitleg

Wanneer de muziek start gaan de rovers met de klok mee door de zaal rennen. Wanneer de muziek stopt mogen de rovers het veld inrennen en proberen een object (pompoen) te stelen. De boeren mogen de rovers aftikken. De rover en het object zijn ‘veilig’ achter de zijlijn. Als een rover wordt afgetikt moet hij of zij het object laten vallen. De boer mag het object terugplaatsen in het veld. De afgetikte rover moet huppelend een volledig rondje door de turnzaal maken en mag in de tussentijd niet deelnemen aan een volgende roof. Telkens als de muziek weer begint te spelen gaan de rovers terug naar de zijlijn, boeren mogen in deze fase objecten verplaatsen. Het spelletje is afgelopen als alle objecten uit het veld zijn gestolen.

Voorbeeldsituatie Pompoenenroof Voorbeeldsituatie Pompoenenroof

Grotere weergave

Heksenketel

Opzet

Voor het tweede spelletje Heksenketel verdeel je een groep van 14 kinderen over twee teams. Markeer een vierkant rondom de middencirkel met vier markeerkegels. Per team nemen twee kinderen plaats bij een kegel. In het midden tussen deze twee kinderen neemt een ander kind uit het team plaats. Een vierde kind van het team gaat bij de middencirkel staan, zodat een T-vorm ontstaat. De drie andere kinderen van ieder team gaan tussen de kinderen van de tegenstander staan. Plaats twee hoepels in de middencirkel, voor ieder team eentje. Plaats vijf objecten (bijv. ballen of pittenzakjes) bij iedere kegel.

Speluitleg

De kinderen bij de kegels gooien een object naar het kind in hun midden. Dat kind gooit het object naar het kind bij de middencirkel. Die plaatst het object in de hoepel. De kinderen van de tegenstander proberen, vergelijkbaar met lummelen, het object in de lucht af te pakken. Als dit lukt mogen zij het object naar een van ‘hun’ kegels gooien. Het spelletje is afgelopen als alle objecten in de hoepels in de middencirkel liggen. Het team met de meeste objecten in de hoepel wint het spelletje.

Voorbeeldsituatie Heksenketel Voorbeeldsituatie Heksenketel

Grotere weergave

Spokenjacht

Opzet

Het derde spelletje heet Spokenjacht. Gebruik zoveel mogelijk los en vast materiaal om een doolhof van verschillende wegen te maken. Plaats in het midden van de opstelling een landingsmat op de grond. Plaats aan de zijkant van de zaal een markeerkegel. Voor onze uitleg hanteren wij een groep van 20 deelnemende kinderen. Kies drie kinderen uit. Zij worden de ‘spoken’ en nemen plaats op de landingsmat. De andere kinderen nemen plaats op een willekeurige plek in de opstelling.

Speluitleg

De spoken moeten kinderen aftikken. Afgetikte kinderen verlaten de opstelling en stellen zich in een rijtje op achter de kegel. Het eerste kind in de rij krijgt een partijlintje en mag als ‘spokenjager’ opnieuw de opstelling in, ditmaal om spoken af te tikken.

Afgetikte spoken moeten terug naar de landingsmat in het midden en daar vijf seconden wachten alvorens opnieuw deel te nemen. De spokenjager moet na het aftikken direct terugrennen naar de kegel en het partijlintje overdragen aan de nieuwe spokenjager. Het spelletje is afgelopen wanneer drie kinderen zijn overgebleven. In de volgende ronde worden zij de nieuwe spoken.

Voorbeeldsituatie Spokenjacht Voorbeeldsituatie Spokenjacht

Grotere weergave

Brr... Geestig gedoe in de turnzaal!

Wij hopen dat je met deze turnspelletjes even vooruit kan tijdens deze oktobermaand! Klein spelmateriaal komt goed van pas bij alle bovenbeschreven Halloween spelletjes. Bekijk een klein overzicht hieronder. Kunnen we adviseren in een juiste setup van sport- en spelmateriaal voor spokerige taferelen in de turnles? Neem dan contact met ons op; wij adviseren jou graag! Wij wensen je veel succes en plezier in de turnles. Geniet van het najaar en ... Happy Halloween!

Partijlint, neon groen
Artikelnummer: 1530030
€ 1,90 excl. btw
Foambal met huid, ø 7cm
Artikelnummer: 1695483
€ 4,35 excl. btw
Hoepelset 12 stuks
Artikelnummer: 1542130
€ 76,25 excl. btw
Hoepelset 4 stuks
Artikelnummer: 1542165
€ 23,40 excl. btw
Omkeerbaar partijvest junior, blauw/groen
Artikelnummer: 1530306
€ 11,80 excl. btw
Regenboogbal, ø 18 cm
Artikelnummer: 1672530
€ 7,65 excl. btw
Multikegel 50 cm, groen
Artikelnummer: 1542440
€ 10,25 excl. btw
Nieuw
ASM landingsmat Galaxy, sandwichvulling
Artikelnummer: 1579860
€ 2.670,00 excl. btw